досвід
«Все це можна порівняти з дофаміновою петлею»: співзасновник Reface про нові виклики та свій бекграунд
Іван Алцибєєв займає позицію Chief Product Officer в компанії Reface. Це перший український мобільний додаток, який випередив в американському App Store надпопулярні Facebook, TikTok та Netflix. Зараз додаток, який базується на machine learning (GAN) та дозволяє змінювати обличчя в популярних гіфках та відео, все ще випереджає Tinder та Uber.

Ми поговорили з випускником Проджектора, співзасновником та CPO компанії Reface Іваном Алцибєєвим про свою дизайн студію в 22 роки, формування команди Reface та те, як зміниться цей додаток у найближчому майбутньому.

До Reface: міжнародна інформація, Work&Travel і свій продакшн

Зараз я працюю на позиції Chief Product Officer в компанії Reface, де відповідаю за продукти компанії та загальну продуктову стратегію. Будую продукти на базі machine learning, а підприємницьким IT займаюся вже понад 10 років. Колись я вчився в Інституті міжнародних відносин на спеціальності «Міжнародна інформація». Але вже після першого курсу зрозумів, що мені хочеться десь працювати.

Я поїхав до США за програмою Work&Travel, де працював помічником офіціанта й барменом. А коли повернувся, то вирішив допомагати мамі з її бізнесом — у неї була своя продашн-компанія, яка створювала телеконтент про їжу. Я був дуже вражений західним світом, і ще там зрозумів, що все переходить в інтернет. Facebook тоді ще був дуже маленький в Україні, і я запропонував зробити сайт схожий на Look at Me — красиве медіа з гарною версткою та дизайном. От тільки про їжу.

Я придумав назву Tastes Good. Назва була не дуже влучна, бо оце «tastes» потім всі писали неправильно. Але в підсумку з'явився сайт на Wordpress за 2000 доларів — спочатку знайшов одну компанію, але мене «кинули» на 1000 доларів, і мені довелося шукати додаткову тисячу. Врешті з'явився сайт про ресторани, який навіть досить непогано заробляв ще два роки.

Потім в моєму житті була діджитал реклама. Я просто написав листа у агентство Prodigi, куди мене взяли стажуватися. За 9 місяців я пройшов шлях від junior до senior account менеджера. А в 22 роки вже заснував дизайн-студію CHEESEBANANA. Ми були новачками, але співпрацювали з McDonald's та українським Esquire. Розробляли айдентику, сайти, мобільні додатки. Для агентств ми робили промо-сайти. Для клієнтів — брендинг, логотипи й буклети.

CPO & co-founder в Reface
В якийсь момент ми зрозуміли, що треба занурюватись в діджитал продакшн. У нас в штаті було десь 20 людей, але почалася криза 2014 року. Гривня знецінилася, а всі наші клієнти платили у гривнях. Стояв вибір: або їхати на Захід, ставати аутсорсом і вже там шукати клієнтів, або закривати все. Але нам пощастило, бо був ще третій варіант.

У нас був клієнт — підприємець-стартапер, для якого ми зробили декілька проєктів. Він став нашим партнером, а я увійшов в hardware-проєкт — автомобільна електроніка з виробництвом в Китаї. Я нічого не знав про стартапи, але було ну дуже цікаво. У мене була команда та розуміння, як робити продукти. Я був Head of Product, хоча тоді мало що розумів у hardware-продуктах. Чотири роки ми робили цей проєкт, отримали біля мільйона доларів інвестицій, але раптово припинилося фінансування, проєкт закрився, нічого не «вистрілило». Все одно такі історії — безцінний досвід.
Зараз буде Reface: Важлива зустріч, нова команда, зліт у AppStore

Згодом ми разом з другом почали робити проєкт Openmind Academy — курси про гастрономію, гедонізм, вино й каву. Тоді ж я познайомився з командою Reface, тоді вони називали себе Reflect. У них вже був веб сайт, який вмів змінювати обличчя на картинках, і вони готувалися до запуску мобільного додатку. І ось на цій стадії звернулися до мене — хотіли зробити все надзручним для користувача. Я мав ряд ідей щодо покращення продукту й запропонував їх. Кілька місяців ми працювали в такому форматі — я займався своїми проєктами та паралельно консультував їх.

І минулого року, наприкінці літа, ми домовилися, що я приєднуюсь до команди як співзасновник і продовжу працювати на позиції Chief Product Officer. Коли я прийшов, то в команді було десь 12 людей, і майже всі — ML розробники. Перше, що я робив — зібрав продуктову команду, вибудував стратегію, почав працювати над маркетингом. Звісно, в основі всього лежить крута технологія, але ми доклали неабияких зусиль для просування Reface.

Скріншоти за 26 серпня 2020 року: категорія «Розваги» та всі додатки App Store
Reface злетів: успіх і нові виклики
Все це можна порівняти з дофаміновою петлею. Спочатку ти не віриш, потім радієш, а потом розумієш, що все же трапилося. А що далі? Тобі стає не цікаво, бо ти вже досяг, переміг, і пора переходити на новий рівень складності. Треба ставити наступну планку, значно вищу. І знову здається, що це неможливо. Це завжди стрес, хоч і позитивний. Однієї хвилини ти тримаєш сервери, які падають, іншої — вже думаєш, які ще фічі прикрутити. З середини літа до вересня ми виросли в 300 разів в об'ємі користувачів — за один дуже багато людей користуються нашим додатком (з січня по листопад 2020 року — 60 мільйонів завантажень). Зараз ми рухаємося в сторону ком'юніті та соціальної платформи.
Reface ком'юніті
Зараз ми хочемо побудувати щось більше на базі додатку. Створити місце, де люди по-іншому взаємодіють з контентом. Ми віримо, що будуємо платформу з персоналізації. Якщо зараз хтось знімає відео, а інший його дивиться, то ми хочемо, щоб глядач міг в це відео потрапити. Поки що обличчям, але з часом і головою, потім — всім своїм тілом. За допомогою машинного навчання ми можемо змінювати контент та підлаштовувати його під людину. Це взагалі переламний момент у взаємодії з контентом. В майбутньому, наприклад, ти зможеш дивитися серіал на Netflix, а він буде про тебе та твоїх друзів.

В майбутньому це може змінити усю взаємодію з рекламою. Уявіть собі ситуацію, коли ми самі собі з екрану продаємо колу — така реклама буде ефективнішою. В ній користувач стає головним героєм, а не просто її споживачем. А ринок реклами — це трильйонний ринок. Тому зараз ми в ситуації майндшифту, бо ми просто зробили додаток з України, на якому можна змінити обличчя, а тепер думаємо, як з цього зробити справді великий проєкт. Займаємося залучення інвесторів, спілкуємося з людьми з Кремнієвої долини. Їм не цікавий проєкт, який за рік купить якийсь TikTok, їм цікаво, як з цього побудувати продукт, який має шанс стати мільярдною компанією. Навіть якщо шанс невеликий. І це амбітна планка.
Навчання й Проджектор
В Проджекторі я вчився на двох курсах. Один з них став переломним для мене. Років п'ять тому я потрапив на курс Саші Іванова — UX Data Mining. Тоді я не дуже розумів, що таке продуктовий менеджмент і наскільки це про цифри. Саша дуже круто заклав фундамент та розповів, чому важливо використовувати data driven підхід. Круто зрозуміти, як приймати дизайн-рішення на базі конкретних даних.

Я тоді працював у hardware стартапі, де не міг одразу використати нові знання. А вже в Reface я зробив це на повну. Бо в нас є детальна аналітика, і я можу приймати продуктові рішення на основі цифр. Цей курс був не про набір конкретних навичок, а про зміну парадигми мислення та механізмів прийняття рішень. Зараз здається, що я завжди це знав і про це думав, але ні.

Саме курс Саші Іванова дав поштовх для змін. Курс змусив думати, для чого робиться дизайн, як і чому саме такі дизайн-рішення необхідні та на яку метрику вони впливають. Але найважливіша навичка — це вміти вчитися. Через 10 років світ так зміниться, що більша частина наших знань застаріють. Тому треба постійно моніторити нове й скорочувати цикл переходу від теорії до практики.
Фото: Наталія Азаркіна
Авторка: Лєна Ковальчук
Courses
Сподобалась стаття?