Гараж
Айдентики міст, на які варто звернути увагу
Є чимало випадків, коли нова айдентика змушувала інакше поглянути на місто і робила його не лише привабливим для туристів, а й набагато зручнішим для мешканців. Розповідаємо про п'ять вдалих прикладів брендингів міст, на які варто поглянути. І нагадуємо, що на курсі Graphic Design. Identity ви можете отримати потрібну базу для того, щоб в майбутньому теж працювати над брендингами міст та регіонів.
Порту, Португалія

Порту — друге за величиною місто Португалії з населенням у 237 тисяч. Айдентику Порту розробило агентство Studio Eduardo Aires у 2014 році. Місто потребувало нової візуальної мови, яка б лаконічно і грамотно передавала його ідентичність і головний меседж: «Порту — місто для всіх». За словами творців айдентики, їм хотілося зобразити характер, символи, звички й важливі місця, але уникнути звичних кліше, як дзвіниця Торре-душ-Клерігуш, Будинок музики, район Рібейра, парковий комплекс Фонд Серралвеш, залізничний вокзал Сан-Бенту. При цьому в новій айдентиці знайшлося своє місце і гастрономічній складовій міста, і головному святу Порту — дню покровителя міста Святого Жуана, і навіть портвейну.

Для творців нової айдентики було важливо зрозуміти, яким це місто бачать інші. Але майже для кожного жителя Порту місто по-своєму унікальне і цінує він в ньому щось своє. «Дати свій Порту кожному», — такою була головна задача авторів нової айдентики. На території Порту не одне, а ціла безліч міст. Що й потрібно було показати.
Головним джерелом натхнення стала синя плитка — азулежу. Її можна зустріти в будь-якій частині міста. Надихнувшись історіями на плитці, автори розробили понад сімдесят геометричних значків, що зображують місто і його жителів. Вони були розроблені на основі сітки, яка з'єднує всі іконки, створюючи безперервну мережу, що нагадує панель з плиток. Всі вони намальовані таким чином, щоб можна було скласти геометричний патерн.

Ці іконки й стали візуальним кодом міста. Кодом, який може жити сам по собі, розглядаючи кожен символ окремо, або як сітку символів, які зображають нескінченну складність міста. Іконки допомагають розповідати історії, зображати пейзаж і передавати потужний дух міста. Айдентика Порту — це історія, що постійно розвивається. Бренд міста був задуманий як відкрита система, процес створення якої нескінченний.
Мельбурн, Австралія
Мельбурн — друге за величиною місто Австралії з населенням в 4,5 млн. Місто вже кілька разів змінювало айдентику, але оскільки воно швидко розвивається — змінюється і сприйняття його городянами. Також в Мельбурні накопичилось чимало логотипів різних служб, які не відповідали один одному.

Тому влада Мельбурна вирішила провести ребрендинг, для якого запросили компанію Landor з Сан-Франциско. Їхній проєкт і реалізували у 2009 році. Агентство Landor розробило цілісну айдентику і нову систему ідентифікації. В основі ідеї — аудит думки городян й опитування, яке показало, що якісь елементи старих розрізнених логотипів людям подобаються, а які — ні.
В основі дизайну — жирна буква «M», навколо якої створюється ціла система ідентичності — відразу і впізнаваної, і такої ж багатогранної, як і саме місто: творчої, культурної, різноманітної. Цю букву «M» можна зафарбувати різними способами, а кольорові трикутники утворюють основну версію логотипу. Дизайн замислювався не тільки для туристів, а й для жителів міста: лого легко адаптується для оформлення транспортної мережі, міських сайтів і культурних заходів. Фірмовому стилю Мельбурна вже багато років, але саме цей проєкт став одним з перших вдалих кейсів зі створення айдентики міста.

На відміну від гербів, елементи фірстилю легко адаптуються для масового тиражування, а крім того вони ще й легко впізнавані. Герб — це важливий державний символ, складний для широкої публіки, і він навряд чи приверне туристів до міста. На думку деяких експертів ребрендинг допоміг залучити до Австралії туристів з усього світу і значно підвищив впізнаваність міста.
Осло, Норвегія
Столиці Норвегії, Осло, вже більше тисячі років. Населення — всього 670 тисяч осіб, але за один тільки сучасний період в історії міста, в ньому накопичилося багато різних логотипів і стилів міських районів та служб. Не всі з них підходили один одному, самобутність міста перебувала в повному хаосі.

Агентство Creuna Norway запропонувало вихід — нову візуальну ідентичність, один логотип, за допомогою якого місто буде розповідати свою історію. Логотип розробили на основі герба міста із зображенням Святого Хальварда, який, в свою чергу, повторює міську печатку із довгою історією, але зразка 1924 року. Деталі були розроблені для роботи з будь-якими розмірами — від смартфонів до великих вивісок.
У розробці типографіки за основу брали знаки, таблички й покажчики в місті. Елементи айдентики натхненні архітектурою міста. Це прості геометричні форми: їх може бути багато або мало, вони можуть змінювати свої кольори в залежності від ситуації. Окремі елементи логотипу лягли в основу гнучкої візуальної системи, що дозволяє нескінченно змінювати форми для будь-яких потреб.

Крім основного шрифту, дизайнери ввели альтернативний варіант написання назви міста. І одночасно елементи айдентики нагадують сучасний пейзаж. Шрифт — Oslo Sans, натхненний поколіннями міських вуличних покажчиків. Проєкт реалізували у 2019 році. За нього агентство отримало премії Red Dot Awards: Best of the Best, European Design Awards: Silver & Finalist, Communication Arts: Winner.
Гельсінкі, Фінляндія
Гельсінкі — столиця Фінляндії з населенням близько 1,4 млн. До 2017 року у міста не було своєї айдентики та єдиного стилю. Тільки герб, затверджений ще в 1951 році. Агентству Werklig довелося створювати айдентику міста майже з нуля. Брендинг мав бути сучасним і адаптивним, але разом з тим з повагою до історії міста.

Новий логотип розробили на основі герба, але так, щоб він був зручним з практичної точки зору, підходив під різний контент і мовні версії.
Графічний хвильовий мотив (і його варіації) теж запозичили у герба. А кольори бренду підсвідомо знайомі городянам — це кольори, які використовуються на гербі Гельсінкі, куполі Гельсінського собору, трамваях, метро тощо. Місто навіть отримало власний шрифт — Helsinki Grotesk. Його лінії теж перегукуються з лініями офіційного герба. Айдентика повинна нагадувати городянам і туристам, що Гельсінкі — це просте, привабливе, сучасне і функціональне місто.
Нью-Йорк, США

Знаменитий логотип Нью-Йорка «I Love New York» або «I ❤ NY» з'явився в 1977 році й дуже швидко став культовим. За легендою, дизайнер Мілтон Глейзер придумав його на задньому сидінні таксі. Сувенірна продукція з логотипом Глейзера приносила до 30 мільйонів доларів на рік, більша частина з яких йшла в бюджет міста. В кінці 70-х у Нью-Йорка була репутація аж ніяк не туристичного міста — зашкалювала злочинність, в місті часто відключали електрику і воно ледь не стало банкрутом. Тому Нью-Йорк потребував хорошого брендингу і нового позитивного образу.

В середині нульових його вирішили переосмислити й інтегрувати не тільки в туристичний сегмент, але і в повсякденнє життя міста. До цього моменту Нью-Йорк був уже глобальним містом, яке щорічно приваблює мільйони туристів. Бренд NYC був створений креативним агентством Wolff and Olins у 2007 році. Мета дизайну була в тому, щоб висловити унікальність Нью-Йорка і водночас показати різні культури, професії й те, з чого складається місто. У пресрелізі агентства логотип описується так: «Логотип Нью-Йорка — вікно в нескінченні можливості самовираження. Ми створили графічний знак з впізнаваною формою, але надали можливість самим жителям міста змінювати його зміст».

Візуальний логотип був створений з використанням літер NYC, щоб його можна було адаптувати для різних потреб (таксі, вивіски, рекламні щити, додатки) по всьому місту. «Нью-Йорк всього один, але всередині нього п'ять районів, приблизно 191 квартал, майже мільйон будівель і понад 8,2 мільйона осіб. Як бренд може успішно представити цю різноманітність?» — запитували автори оновленої айдентики.
Головними характеристиками нової айдентики є використання великої блокованої типографіки, поєднання зображень і шрифту, що створює ефект калейдоскопа. А також те, як зображення і текст стають загальним текстурованим візерунком. Логотип гнучкий, його можна використовувати в різних кольорах. Калейдоскоп показує силу і дух міста, а також різноманіття всього, що в ньому відбувається. Букви логотипу товсті, грубі, трохи жорсткі — зовсім, як жителі Нью-Йорка. Він зображує різні культури, професії, бренди і діяльність цього міста.

Бренд Нью-Йорка став унікальним і сильним голосом міста. Зараз він використовується у багатьох загальноміських ініціативах, таких як greenNYC, BeFitNYC і illiontreesNYC. Цей бренд став двигуном туристичного маркетингу. Після впровадження нового брендингу кількість туристів збільшилася на 13%, що призвело до збільшення робочих місць в місті на 370 000 осіб. 2008 рік став рекордним: 47 мільйонів туристів відвідали місто, що принесло 33 мільярди доларів прибутку.

Бренд міста містить усі необхідні елементи: фірмовий стиль, позиціювання бренду, дизайн брошур, значки й фотографії, а також флагманський вебсайт NYCgo.com. Візуальний стиль охоплює шрифти й понад 250 іконок і ілюстрацій, натхнених Нью-Йорком. У 2012 році туристичний сайт Нью-Йорка з використанням нової айдентики отримав премію Webby.
Якщо ви теж мрієте колись змінити життя якогось міста, створивши для нього айдентику, то радимо ознайомитися з нашим курсом
Graphic Design. Identity.
Гараж
Сподобалась стаття?